Virkade converse liknande tofflor för vuxen- MÖNSTER

Jag har filurat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mitt vuxenconverseliknandemönster. Ska jag ta betalt med tanke på att det är första mönstret jag gör- osäker på kvalitén? Men jag tänker heller inte bara ge bort det när jag suttit och rivit mitt hår över mönstret och lagt ner timme efter timme. Så jag har bestämt mig för att lägga ut mönstret till sulan gratis- Om man sen när man har virkat sig en sula som passar vill ha resten- så får man köpa det för 30kr (då har man ju även fått testa kvalitén på mönstret). Sulan är där det kan brista för att alla virkar olika hårt och klart man vill ha en sula som passar. Jag gissar att det finns spelrum mellan strl 36-41 i mönstret. Köp mönstret: Skicka mejl till [email protected].
 
 
 
 
 
 
 
VIRKADE VUXENCONVERS
Hela skon virkas med nål 4. Garnet jag använt heter "helen" och finns på Rusta (100% akryl). Du behöver även ett tunnare svart garn för detaljerna på skon. Uppskattningsvis gick det åt 1 nystan vitt och 1.5 färgat. samt några meter svart. Garnkostnaden blir med Rustas garn ca 30kr per par. Jag är en lösvirkare. Så virka inte stenhårda tofflor! De kommer inte vara sköna på heller för den delen då:) Garnet helen kommer i 50g nystan. Rusta säljer 10st för 100kr = KAP! Vill du ha andra färger finns det synonymer på garnhandeln i oändligt många färger:)
 
 
SULA strl 38-39 För andra storlekar se sträck-mönstret nedan.

Med vitt garn och nål 4.
 
V1 Gör 25lm. VÄND. Gör 15sm med start från 3:je lm från nålen räknat. 7fm. 3fm i sista luftmaskan.
VÄND 180grader fortsätt virka på andra sidan luftmaskremsan. 7fm. 15sm. Slut varvet med en sm.
 
Hjälp jag förstår inte!? Se hjälpavsnittet längst ner med bilder.

V2
  2fm i nästa 3 maskor. 17fm. 2 fm i nästa 9 maskor. 17fm. 2 fasta maskor i nästa 3 maskor.
 
V3 Gör 1lm. Gör 2fm i nästa 6 maskor. 5fm. 9 hst. 7 st. 2st i nästa 4 maskor. 3st i nästa 2 maskor. 2st i nästa 4 maskor. 7st. 9hst. 5fm. 2fm i nästa 6 maskor. Slut varvet med en sm.
 
V4 Gör 2 lm. hst varvet runt. Slut varvet med en sm.
 
V5 Gör 2lm. hst varvet runt. Slut varvet med en sm.
 
Kolla så storleken stämmer!  Härifrån kan du följa mönstret vare sig du har gjort din sula 36 eller 41. V6-V8 blir nu sulans sidor.
 
V6 Gör 1lm. Gör därefter fm i bakre maskbågen hela vägen runt. Slut varvet med en sm. Hälpavsnitt med bilder nedan!
 
V7 Detta varvet görs av i fm i vanliga maskbågarna. Här ska totalt 12 minskningar göras. 6 minskningar vid tån och 6 minskningar vid hälen. Börja varvet med 1lm. Minskningarna görs genom att virka "1fm. 2fm tills. 1fm. 2fm tills.osv". Slut varvet med en sm.
 
V8 Gör 1lm. fm varvet runt. Slut varvet med en sm.
 
Nu är du färdig med din sula!! Testa ännu en gång att den verkligen passar:)
 
För att köpa resten av mönstert skicka mejl till [email protected] så får du uppgifter för betalning (30kr). Sedan skickas dokumentet i word & pdf till samma mejl du skrivit ifrån när betalningen kommit in.
 
För er som gillar schematiska bilder V1-V3:
 
A: Här finns utrymme för att minska eller öka mellanrummet mellan häl och tå på sulan. Vill du göra en större sko? 1cm morsvarar ca 3 maskor. Samma princip för mindre sko. 
 
 
 
Hjälpavsnitt
 
Här får du hjälp genom att bilder visas med kontrastgarn. Du ska såklart endast virka i vitt men för att tydliggöra så är detta virkat med byte av garnfärg vid kritiska moment.
 
V1 ser ut såhär: Här är 25lm virkade i vitt garn. Sedan har jag börjat göra sm och fm i lila garn i luftmaskremsans ena maskbåge.
 
 Här vänder jag och börjar virka med lila garn på andra sidan min luftmaskbåge.
 
V2- V3 Nu är varv 2 i vitt och varv 3 i lila.
 
 
V4-V5 Här är varv 4 i vitt och varv 5 i lila.
 
 
Här är läge att testa din sula.
 
 
V6 Det lila garnet närmast nålen i bildens ovansida är V5. Det vita garnet som jag virkar in på "baksidan" är V6.
 
 
Har trätt in min virknål i "bakre maskbågen" det är här igenom du gör V6's fasta maskor.
 
 
V7 På varv 7 ska minskningar göras. Totalt 12 maskor ska trollas bort från antalet på föregående varv. Här har jag gjort mina minskningar på tån. Det lila garnet är här ett färdigt V7. De vita små snuttarna är endast för att markera var mina minskningar har gjorts.
 
 
Här är mina minskningar placerade på hälen.
 
Nu borde du vara klar med din sula. Den ska passa att sätta foten i.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 


Kommentarer
suada

Mycket imponerande

Svar: Tack så mkt:):)
Livetipastell

2013-09-12 @ 18:18:50
Viktoria

Löv it!
Ska absolut testa när jag är klar med babyconversen!

Svar: Låter bra:):)
Livetipastell

2013-09-12 @ 18:27:39
Elin Alenius

Läckert, det där ska jag spara ner! :)

Svar: Gör det:) Testa och återkom gärna:)
Livetipastell

2013-09-13 @ 19:39:44
URL: http://flitigafingrar.wordpress.com
Helene Olofsson

Hej! Jag undrar om man kan få beställa mönstret enbart? Har nämligen köpt hem garn.
MVH Helene

Svar: Ja:) Mejla [email protected] från den mejl du vill få mönstret skickat till så får du även betaluppgifter:)
Livetipastell

2013-11-15 @ 12:49:58
Sanna Mattsson

Hej, mina barn vill absolut ha virkade converse och jag har virkat så långt det fanns beskrivning. Ser fram emot att få hem resten av beskrivningen.
Fantastisk idé!Tack Mvh Sanna

Svar: Å så kul:) Har du mejat [email protected] och fått betaluppgifter?? Isf har jag kanske missat dig? :)
Livetipastell

2013-11-25 @ 09:29:49
Solgärd Karlsson

Önskar mönster så snart som möjligt. Hur betala ? Tackar på förhand.

Svar: Mejla [email protected] från den mejl du vill ha mönstret till sedan. Så får du betalningsuppgifter:)
Livetipastell

2013-11-25 @ 10:18:37
Ebba

Hej

Mailade dig just om att jag vill köpa mönstret. :)
Är också bara intresserad av mönstret. Garn har jag hemma.

Må gott.

//Ebba

Svar: Svarat:)
Livetipastell

2013-12-03 @ 13:45:04
Jeanette Lindqvist

Hej!
Vill tacka för mönstret och den snabba servicen.
Jag blev jättenöjd med Conversen de var lätta och snabb virkade.

Svar: Vad kul!! Åh du får jättegärna skicka bild till min mejl om du orkar:):)
Livetipastell

2013-12-04 @ 13:44:27
tea

Jag vill gärna köpa ditt mönster

Svar: mejla [email protected] från den mejl du vill ha mönstret till så skickar jag betalningsuppgifter:)
Livetipastell

2013-12-06 @ 14:31:29
tea

Hejsan har mailat två gånger men inte gått svar vill så gärna köpa ditt mönster!

Svar: Svarat igen;)
Livetipastell

2013-12-13 @ 10:30:29
tea

Vad konstigt får inte nått... Skrev bägge mailen här ovan....

2013-12-18 @ 07:58:55
tea

Jo hittade nu måste hamnat i nån annan mapp sökte på datorn :) super då skabbig fixa det direkt :)

Svar: Bra:)
Livetipastell

2013-12-18 @ 08:50:15
Kristin Hanis

Hej! Jag önskar köpa mönster till storlek 39-40. Vi har gjort sulan och vill gärna göra färdigt resten =) Tack på förhand! Med vänlig hälsning Kristin.

Svar: Mejla mig på [email protected] från den mejl du sen vill ha mönstret till så skickar jag betaluppgifter:)
Livetipastell

2013-12-18 @ 13:28:23
Soili

Va glad jag blir...hittade ditt mönster.Det behövs varma fossingar även efter jul.
Vill gärna köpa det.Tack på förhand och en god fortsättning på Julen.

Svar: Klart det behövs tofflor nu efter jul också:) Mejla till [email protected] från den mejl du vill ha tofflorna till så skickar jag betalningsinfo:)
Livetipastell

2013-12-25 @ 08:17:51
URL: http://soanpysslar.blogspot.com
jennie persson

Superläckra! Mailat att jag vill köpa mönstret.

2013-12-26 @ 12:32:17
Annelie

Hoppas du fortfarande säljer detta mönster, vill köpa det snarast. :-)

Svar: Japp:) säljer fortfarande- mejla mig så skickar jag mer info. [email protected]
Livetipastell

2014-02-14 @ 17:27:40
Annelie

Har redan mailat till dig

Svar: Måste missat dig, ser dig inte. Har varit borta 1 v och det kan ha hamnat i skräpposten och försvunnit! :S Testa igen?
Livetipastell

2014-02-15 @ 14:30:21
Annelie

Kolla skräpkorgen

Svar: Finns ingenting där:(
Livetipastell

2014-02-15 @ 16:26:04
Annelie

Nu har jag skickat igen.
Om det inte syns så kan du skicka info till
[email protected]

Svar: Nu har jag skickat till dig. Fortfarande inte fått något:S
Livetipastell

2014-02-16 @ 01:04:09
Annelie

har skickat igen...

2014-02-16 @ 01:05:40
Emma

Åh vad fina! Vill gärna köpa mönstret så du har fått ett mail :)

Svar: Svarat:)
Livetipastell

2014-03-16 @ 19:56:00
Carina

Har mailat dig om mönster
Carina

Svar: Såg det:) Svarat:)
Livetipastell

2014-04-30 @ 07:48:50
Anna

Hej!
Jag vill gärna köpa ditt mönster.

Tack på förhand. Supercoola tofflor.

Mvh Anna

Svar: Hej:) Mejla till [email protected] från den mejl du vill ha mönstret skickat till så ger jag dig anvisningar:)
Livetipastell

2014-06-11 @ 08:57:05
Mina

Så otroligt snygga! Synd bara att jag aldrig virkat och fattar nada! Du skulle tillverka och sälja de till sådana som jag :)

Svar: Har tyvärr inte tid och ork för det:) Du får leja någon:P
Livetipastell

2014-06-11 @ 18:27:24
Gunilla Bäck

Hej.
Jag har skickat en mail till mig.
Jag skulle vilja köpa bara mönster på dom.

2014-06-17 @ 17:58:14
Cissi

Hej!
Har försökt maila dig men få bara att din mailadress är ogiltigt :( Önskade köpa mönstret. Jättefina! Har virkat babyconverse i mängder men inte till större barn. Du når mig på [email protected]

Svar: Mejlat:)
Livetipastell

2014-07-04 @ 18:45:25
Kumari

Hej
Tack snälla du för mönstret. Jag skulle vilja köpa den. Kan inte skicka mail till dig. Min adress är
[email protected] igen

Svar: Testat skicka till dig:)
Livetipastell

2014-07-15 @ 13:39:01
Johanna

Hej. Vill köpa mönstret, men kan inte maila dig: /

Svar: Skickar till din mejl:) [email protected]
Livetipastell

2014-09-18 @ 08:16:37
nina

hej. så fina. jag har skickat ett mail till dig (vill köpa mönstret) hoppas på ett svar snabbt så jag kan börja virka snart:)

Svar: Svarat:)
Livetipastell

2014-10-05 @ 12:14:38
Therese Wretman

Maila mig gärna på [email protected] Vill köpa mönstret.
Går inte att maila dig.
Mvh Therese

Svar: Nu har vi fått kontakt:)
Livetipastell

2014-11-09 @ 04:38:07
Martina

Hej, jag vill gärna köpa mönstret, men undrar om det är svårt? Är nämligen ganska nybörjare men vill gärna göra såna tofflor.

Svar: Mejla mig gärna så kan du få testa gratis en bra bit in på mönstret:) Så hjälper jag dig gärna också:)
Livetipastell

2015-01-11 @ 23:02:40
Rut Magnusson

Hej
Jag vill gärna köpa mönstret till conversen och virka till mitt barnbarn. Jättecoola!

Svar: Åh:) Svarat på ditt mejl:)
Livetipastell

2015-02-08 @ 19:45:05
Jenny

Hejsan!! Vill väldigt gärna köpa ditt mönster till vuxen-conversen!! Jättefina!! :) Har skickat mail och hoppas på snabbt svar!! // Jenny V

Svar: Skickat tillbaka:)
Livetipastell

2015-02-15 @ 19:33:08
Ingalill

Vill gärna köpa ditt monster

//

Svar: Vad kul! Mejla [email protected] så ska du få betalningsuppgifter:)
Livetipastell

2015-05-20 @ 11:40:37
Sussie

Hej! 😊 vill gärna köpa mönstret !!Jättecoola! Min mail är [email protected]. Tack på förhand!

2015-06-08 @ 01:13:44
Birgitta Jonsson

Hejsan,vill gärna köpa ditt mönster garn har jag själv

Svar: Hej:) Skicka mejl till [email protected] så skickar jag betalningsinfo:)
Livetipastell

2015-08-17 @ 08:04:51
marie håkansson

jag skulle väldigt gärna vilja köpa convers mönstret av dig min adress är bergsättersvägen 88d 59151 motala skicka gärna en faktura eller ett konto jag kan sätta in pengarna på för jag betalar genom datorn så du ska ha dom så fort jag fått beskrivningen eller om du vill ha bet,innan

Svar: Hej!
Skicka mail till [email protected] så skickar jag information :)
Livetipastell

2015-10-04 @ 12:31:53
Ingrid Olausson

Så glad jag blev när jag fick se ditt mönster! Beställer direkt!

2015-10-04 @ 16:06:10
Kerstin Henrysson

Hej !Vill gärna köpa mönster på dina vuxen konvers

Svar: Så får du mejla till [email protected] från sin e-post. Mönstret kommer via samma mejl sen:):)
Livetipastell

2015-10-05 @ 17:43:40
gunilla schedin

jag vill köpa ditt mönster till convers
gunilla

Svar: Då får du majla [email protected]:) Så kommer mönster till samma mejl sedan när betalningen är klar:)
Livetipastell

2015-10-06 @ 09:44:06
Anonym

Hej vill köpa mönster till coverse hur gör jag? Martina

Svar: Mejla [email protected] från den mejl du vill ha mönstret skickat till sen:) Så får du betalningsuppgifter:)
Livetipastell

2015-10-14 @ 18:01:02
Anonym

Jag skulle gärna vilja köpa ett mönster

Svar: Då får du mejla [email protected]:)
Livetipastell

2015-10-17 @ 15:09:48
Åsa Melin

hej!
Skulle vilja köpa ett mönster på Converse, har försökt att maila men det går inte!
MVH Åsa Melin

Svar: Skrivit till dig:)
Livetipastell

2015-11-01 @ 19:36:42
Helene Lundin

Hej , skulle vilja köpa ett mönster på vuxen storlek på converse skon .
MVH Helene Lundin

Svar: Mejla mig på [email protected] så ska du få betalningsuppg
Livetipastell

2015-11-18 @ 10:10:38
Anonym

Hej!
Jag skulle vilka köpa mönstret. Jag har mailat dig men inte fått något svar ännu.

Svar: Svarat nu:)
Livetipastell

2016-02-03 @ 15:42:28
Ulla

vill gärna köpa mönster på converse både till barn och vuxen

Svar: Har bara till vuxen- har mejlat dig. Blev visst ett missförstånd som min käre make skapat oss:D Jag är skyldig dig 30kr:P
Livetipastell

2016-02-22 @ 16:35:44
Elin

Hejsan! Vi har satt ihop en artikel om virkning och tog med det här inlägget då :) Så cool idé med converse! http://blogg.se/article/2016/february/varva-ner-med-lite-virkning.html <- här är artikeln, där kan man också rösta på vad man helst vill virka av alla förslag i artikeln :)

Ha en fin dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Ahaa:) Har märkt ett ökat intresse för mönstret- där kom nog svaret! Slipper jag vara nyfiken!:) Det är så tillkrånglat namn på tofflorna. Vill inte trampa självaste "Converse"-märket på tårna och sno deras brand. Men hur kommer man runt det lixom- själv mkt förvirrad:D
Livetipastell

2016-02-26 @ 15:47:35
URL: http://elinsskriverier.blogg.se
Biggeros

Så fräcka converse!! Jag är lite ovan att virka. Jag stickar mer. Förra årets julklapp var sockar till alla. Dessa sockar/tofflor är jätte fräcka. Kram

Svar: Tack:) Ja, de är lite speciella:)
Livetipastell

2016-03-03 @ 11:18:52
URL: http://biggeros.blogg.se
Fröken

Vilka häftiga tofflor! Finns det mönster till bebisar eller är det samma fast man gör de mindre? :-)

Svar: Det finns gratis mönster för bebisar. Jag tror jag använt mig av pysselkiisens mönster- funkar bra:)
Livetipastell

2016-03-03 @ 13:31:27
URL: http://www.frokenskriver.blogg.se
Elin

Åh, vilka fina!!

Svar: Tack:)
Livetipastell

2016-03-08 @ 16:09:24
URL: http://sennivikens.se
Maria H

Hej Maria Nordgren!

Har skickat 2 mail till dig om att jag vill köpa ett mönster på converse sockor till både till barn och vuxen, men inte fått något svar av dig.


Svar: Barn sockor har jag inte mönster till. Har inte fått nått majl. Är du säker på att du skrivit rätt adress? [email protected] vad är din adress?
Livetipastell

2016-09-09 @ 22:15:51
Theresse

Hej jag skulle gärna vilja köpa mönster så jag kan göra conversen :) har mailat dig :) min mail är [email protected]

2017-02-05 @ 16:53:42
Eva

Hej Maria!
Blev jättesugen på att testa din vuxen Converse så jag har mailat dig för en stund sedan angående mönster och betalning.
Har även en fråga: Är det samma mönster till Conversen du virkade i Helengarn nål 4.0 (2013) och de du virkade i Tildagarn nål 3.5 ((2015)? Om jag förstod rätt så lade du även i riktiga skosulor i de senare.

Svar: Det är två olika mönster:) Skickar alltid med båda:)
Livetipastell

2017-02-06 @ 20:11:26
Lise-Lott Björkskog

Hejsan ! Skulle gärna beställa resten av convers mönstret

2017-02-27 @ 09:17:00
Eva W

Hej Maria!
Jag blev SÅ sugen på att virka dina fina Converse-tossor!
Skickar min mailadress till dig och inväntar betalningsuppgifter!

2017-03-13 @ 16:24:13
Evelina Sandgren

Hej!
Jag skulle gärna vilja köpa mönstret till dina vuxen-converse. Har mailat dig men inte fått något svar.

Svar: svarat:)
Livetipastell

2017-12-29 @ 15:11:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0