Lussebullar

Igår har jag och V bakat lussebullar. De vart precis lika goda som de brukar bli med detta recept. Utmaningen var att hålla 2 barn nöjda under tiden. De vägrade sova båda två. Men med 2 supermoms så går allt.
Russin kan slänga sig i väggen!
 
 
Tricket att hålla dessa färska och mjuka är att frysa in dem direkt- och ta ut och tina efter behov.
 
För 50st lussebullar
0.5 L 3% mjölk
150g smält smör
50g jäst
0,5tsk salt
3dl socker
1g saffran
1 ägg
250g 10% Kesella
ca 17dl mjöl
 
Blanda ihop i vanlig ordning. Jäs 30 min. Baka ut. Jäs 30 min igen. Pensla med ägg och grädda på 225 grader i ca 8 min.
 
Lycka till!


Kommentarer
Micke

De var riktigt smaskiga!

Svar: haha:) bra det! Va tvungen att fundera ett varv till- har han varit här och tjuvätit?! Men det va förstås den påsen tom tog till schacket:)
Livetipastell

2013-11-28 @ 18:11:18
Pia

Ska prova receptet på söndag!

Svar: Perfa:) Hoppas de blir lika goda som våra blev:)
Livetipastell

2013-11-29 @ 11:10:00
Viktoria

De va jätte goda! Måste nog ta en nu..

Svar: Gör det gottegris!:)
Livetipastell

2013-11-29 @ 18:38:05
Anne

Ser fram emot att få smaka på dem imorgon kväll! Jag vet dock från tidigare år att de är smarriga!

Svar: Ser fram emot att få bjuda på dem:) Vem bakar man till? Sin familia såklart- och lite sig själv:)
Livetipastell

2013-11-30 @ 19:57:37
Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: Hej. Roligt men det är nästintill aldrig mina egna recept som jag lägger ut. Så avböjer erbjudandet:)
Livetipastell

2013-12-10 @ 11:33:20
URL: http://www.hittarecept.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0