Skära vinflaskor

Först och främst: Jag erkänner! Jag har grävt i glasåtervinningen här på gården:)

Tyg, garn, trä och papper i all ära. Men nu vill jag bekanta mig med ett nytt material: GLAS!

Det finns såklart 10ggr finare flaskor än de jag valt att köra min pilotversion på. Tog vad jag hittade;)
 
 
Detta behöver du:
Vinflaskor (fler än du tror pga att vissa försök inte lyckas)
Silvertejp
En glasskärare (finns på bygghandel eller biltema typ 20-40kr)
Hett vatten (vattenkokare underlättar)
Kran med kallt vatten
Sandpapper
 
 
 
 
 
Gör såhär:
Putsa bort etiketten på flaskan (brukar lossna med vanligt vatten och lite gnugg med disksvamp)
Tejpa silvertejp på flaskan där du vill ha din skåra som mall.
Skär en jämn rak skåra med glasskäraren mellan tejpbitarna. Man behöver inte ta i för kung och fosterland- utan glas spricker mkt lättare än man tror. Man behöver bara fösvaga glaset, rispa upp ett spår, för att sedan värmen och kylan ska göra resten. Träna på detta!
Ta bort tejpen. Häll sedan FÖRSIKTIGT en tunn stråle med kokande/hett vatten över skåran. Upprepa med kallt vatten i tunn stråle. Upprepa tills glaset spricker! Har du nu tur och gjort allt i din makt så får du en snygg kant som du sedan sandpapprar så ingen kan skära sig på glaset.
 
 
 
Jag hade barnmatsburkar och tränade upp tekniken innan jag gav mig på vinflaskorna. Successrate över 50% iaf numera. Får man en ful spricka åt "fel håll" så kan man dra en ny skåra högre upp på flaskan. Då slipper man slänga ut lika många flaskor som misslyckas.
 
 
Sist men inte minst! Självklart lämnar du aldrig stearinljus brinnande utan att hålla koll. Här ska nämnas att sterinljus avger gaser som kan antända. Blir som en "elpelare". Detta händer om det blir tillräckligt varmt och tillräckligt hög koncentration av gaserna. Så desto större flaska - mer insläpp undertill av luft- mindre ljus= bättre odds!

Har inte svar på om flaskorna kan spricka i efterhand av stearinljusets värme. Borde kunna hända rent teoretiskt om det finns en spricka i gaset och det blir varmt av stearinljuset.

Lycka till!


Kommentarer
Viktoria

Ser värsta mysigt ut :) vart ska de stå?

2013-09-03 @ 14:27:52
Viktoria

Ser värsta mysigt ut :) vart ska de stå?

Svar: Vet inte:) Kanske slänger ut de gröna och gör några till i blått och vitt och sen bestämmer mig:)
Livetipastell

2013-09-03 @ 14:27:52
Anne

Precis lagom till hösten!

Svar: jajjemen!:)
Livetipastell

2013-09-03 @ 15:50:48
Micke

Fint!

Svar: Taaack:) Haru fina flaskor så dumpa dem hos mig:)
Livetipastell

2013-09-03 @ 18:08:37
Tom

Fint

2013-09-03 @ 19:39:10
Cat

Tack för tydlig och bra DIY, måste testa detta!

Svar: Gör det men börja med testflaskor:) Går det sönder och blir fult är det ju ändå bara glasåtervinning då:) miljötänk:)
Livetipastell

2013-09-11 @ 11:05:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0