Virka hajtofflor- crocheted shark sock

Du behöver en virknål 3.5 och garn med ca 100m/50g. Jag använder Rustas "Helen"-garn. Det gick åt 1 nystan vitt, 1.5 nystan grått. Dessa blev strl 38. Men genom att virka lösare eller med större krok och tvärtom så kan du fiffla några storlekar upp eller ner. Denna toffla ska sitta tajt för att hålla sig kvar på foten. Detaljerna tänder och bloddroppe är virkade med nål 2.5 och garnet Tilda.
 
Vill någon köpa dessa så kostar de 200kr. Hör av dig isf.
 
 
 
 
Mönstret tillhör Maria Nordgren http://livetipastell.blogg.se/
 
m= maska
sm= smygmaska
fm= fast maska
fm tills= minskningar genom att virka 2 fm till 1. Minskningar i mönstret gör fm tills
lm= luftmaska
 
MAGE/HÄL i detta mönster virka ej i luftmaskan du vänder med.
Gör 35 lm. VÄND.
Men början från 2:a lm från nålen gör 34fm. (34)
1lm. VÄND. 10fm. 7minskningar i mitten. 10fm. (27)
1lm. VÄND. fm hela "varvet". (27)
1lm. VÄND. 9fm. 5 minskningar i mitten. 8fm. (22)
1lm. VÄND. fm hela varvet. (22)
1lm. VÄND. fm hela varvet. (22)
1lm. VÄND. fm förutom 3 minskningar i mitten (19)
1lm VÄND. fm förutom 1 minskning i mitten (18)
1lm. VÄND. fm förutom 2 minskningar i mitten (16)
1lm. VÄND. fm hela varvet (16)
1lm. VÄND. fm förutom 2 minskningar i mitten (15)
"1lm. VÄND. fm hela varvet" Virka "-" totalt 5 ggr (15)
"1lm. VÄND. fm förutom 1 minskning i början av varv & 1 minskning i slutet av varv" Virka "-" totalt 5ggr.
4fm tills i slutet. Slut ihop detta med sm.
 
Nu gör du samma sak åt andra håller av de 35lm du la upp i början.
Knyt fast ditt garn i trådstumpen i början av dessa 35lm. Se bild.
 
Gör 2 st av dessa totalt
 
 
 
BAKFENA/TÅDEL
Gör 14lm. VÄND.
Med start från 2:a lm från nålen gör 13fm.
"1lm. VÄND. fm hela varvet" Virka "-" totalt 10ggr.
"1lm. VÄND. fm förutom 1 minskning i början av varv & 1 minskning i slutet av varv" Virka "-" totalt 5ggr.
3fm tills. Slut ihop med sm.
 
Nu gör du samma sak åt andra håller av de 14lm du la upp i början.
Knyt fast ditt garn i trådstumpen i början av dessa 14lm. Se bild.
 
Gör 2st av dessa totalt.
 
Nu fäster du ihop till formen av en husfasad med hjälp av fasta maskor. se bild.
 
 
 
 
 
 
 
 
RYGG/PLÖS
Fäst 20fm jämt födelat över tådelen där du ska göra ryggen/plösen av din toffla. Med tån pekande mot dig, börja på höger sida. 
"1lm. VÄND. fm hela varvet. " Virka "-" totalt 17ggr. (20)
"1lm VÄND. fm förutom 1 minskning i början av varv & 1 minskning i slutet av varv" Virka "-" totalt 2ggr. (18) (16)
"1lm. VÄND. fm hela varvet. " Virka "-" totalt 8ggr. (16)
Virka nu till hälften av plösen. I de första 8fm på tur. se bild.
1lm. VÄND. 2fm tills. 4fm. 2fm tills. (6)
1lm VÄND. 6fm. (6)
1lm. VÄND. 2fm tills. 2fm. 2fm tills. (4)
1lm. VÄND. 4fm. (4)
1lm. VÄND. 2fm tills 2ggr. (2)
1lm. VÄND. 2fm. (2)
2fm tills. slut ihop med en sm.
 
Fäst nu tråd och gör samma sak på andra hälften av plösen. Fäst ihop nosen på hajen med fm. se bild.
Fäst ihop plös med häl genom att göra fasta maskor. Lämna så stort gap du behöver för att nätt och jämt får in din fot.
 
Gör detta på andra tofflan också.
 
 
 
 
 
 
Ryggfenan
Gör 10lm. VÄND.
Med start från 2:a lm från nålen gör 9fm. (9)
"1lm. VÄND. fm hela varvet" Virka "-" totalt 8ggr. (9)
 
Vik ihop till en triangel och virka ihop med fasta maskor. Fäst sedan ihop med tofflan genom att göra kontaktytan som en oval så blir den mer naturtrogen.
 
Gör totalt 2st av dessa.
 
Sidfenor
Gör 7lm. VÄND. VÄND.
Med start från 2:a lm från nålen gör 6fm.
"1lm. VÄND. Gör fastamaskor men minska i början och slutet av varv." Virka "-" 2ggr totalt. (4) (2)
2fm tills. Slut ihop med sm.
 
Gör totalt 4st av dessa.
 
Tänder
Tänderna gör du genom att fästa tråd på käken med en fm. Gör 3lm. Gör 2fm tills med start från 2:a lm från nålen och fäst på samma ställe där du började med en fm. Fortsätt hela vägen runt. Blocka dessa tänder om du vill att de ska se riktigt vassa ut;)
 
 
 
LYCKA TILL! Ge gärna feedback var mönstret behöver förbättras eller om tryckfelsnisse verkar ha varit igång:)
 
 
 
 


Kommentarer
Maria Borén

Men ghaaaaaaa!!! Som jag har längtat efter ett mönster på hajsockor =) Min mamma kommer bli jätteglad nu =)
Tack =)

Svar: Ja vad kul:) Jag blev inte så nöjd med detaljerna på min haj:) ska köpa mig bättre ögon och blocka tänderna så de ser riktigt vassa ut- om jag orkar- när jag orkar:) Lycka till!
Livetipastell

2013-11-10 @ 23:50:28
Ida

Så fina. :-) Funderar bara lite på magdelen. När man ska minska från 16 maskor, ska man minska en eller två? Står två i mönstret men det står att det ska bli 15 maskor kvar.

Svar: Kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkt men gissar att det ska stå (14) istället så ordnar det sig sen med jämna minskningar:) Testa- tror det löser sig hursom en maska hit eller dit:) Lycka till:)
Livetipastell

2014-07-23 @ 19:37:07
biggeros

Riktigt härliga sockar!! Tack för tipset!!

2014-12-05 @ 11:44:03
URL: http://biggeros.blogg.se
Ida

Så läckra! Helt klart en julklapp till barnens faster.. när du syr ihop delarna med fasta maskor, har du sömmen in mot foten eller utåt som "dekor"? :)

Svar: Oj, det minns jag inte:) tror att den va innåt faktiskt:) Men det kan ju helt klart vara snyggt att ha utåt också:) Testa dig fram:)
Livetipastell

2014-12-09 @ 10:49:40
Anonym

Snällt att du lägger ut mönstret :)
Blir nog ett par till barnen. Ok att jag snor mönstret?

Svar: Gört:) Lycka till:)
Livetipastell

2015-07-08 @ 13:59:32
Virka dygnet runt

Tack så jättemycket för att du delat med dig av mönstret! Jag har precis virkat ett par hajsockor där jag utgick från ditt mönster, och gjorde lite egna ändringar längs vägen. Men utan ditt mönster hade jag nog inte fått ihop det. Bilder på sockorna kommer att komma upp på min blogg framöver, men finns redan på instagram (om du skulle vara nyfiken).
Tack! :)



Svar: Haha:) Åh, vad fina dina blev:) Kul!
Livetipastell

2015-09-29 @ 10:11:56
URL: http://www.virkadygnetrunt.se
Anonym

Wow, så häftiga!
Vad har du för masktäthet när du virkar m Helen o 3,5-nål?

Svar: Oj- ingen aning:) Men tror att jag inte virkar så hårt generellt. Tänkte du testa med ett annat garn?
Livetipastell

2015-10-03 @ 13:21:35
Eva

Min dotter hade sett en bild på dina hajtofflor så jag fick en skärmdump på mobilen och en förfrågan om att göra dessa till mina barnbarn. Blev sååå glad när jag nu hittade ditt mönster. Heja Google ;-)
Tack för att du lagt ut mönstret så nu blir det till att virka!

Svar: Vad kul att nån blir glad:) Vaddego!
Livetipastell

2015-10-07 @ 08:31:59
Anonym

Kan man köpa mönstret på hajtofflorna av dig har ingen skrivare tack på förhand karin andersson vinkelgatan 15 b 37438 karlshamn

Svar: Det ligger ute gratis:) Och jag har inte heller någon skrivare tyvärr:)
Livetipastell

2015-10-13 @ 16:18:56
Elin

Superfina. De lägger vi på Blogg.se:s startsida.

Svar: tnx:)
Livetipastell

2015-10-16 @ 15:32:38
URL: http://vardagselin.blogg.se/
Karin

Jättehäftiga!! och läskiga..

2015-10-19 @ 09:26:07
URL: http://forevermore.blogg.se
Lena

så söta.

2015-10-19 @ 09:33:08
URL: http://hemochsocker.blogg.se
Rockahappy - Konst & Styling

Vad häftiga! Nu börjar det klia i fingrarna :)

Svar: Bara sätta igång:)
Livetipastell

2015-10-19 @ 11:25:25
URL: http://rockahappy.blogg.se/
Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

så coola

Milton Vestin

Åh vilka superfina tofflor! :D

2015-10-20 @ 19:27:21
URL: http://miltonvestin.com/
Johanna

Så himla coola, älskar hajar! Är dock nybörjare när det gäller virkning så dessa är nog lite svåra för mig att göra själv!

Svar: Ja eller börja lite så kan jag hjälpa dig om du fastnar:)
Livetipastell

2015-10-21 @ 14:42:34
URL: http://blikvar.blogg.se
Linda Olofsson

åhh!
Finns de kvar att köpa??

Svar: Ja det gör det:) Har hamnat nånstans i virkhögen:)
Livetipastell

2015-10-21 @ 21:06:17
Gunnel Sundström

Vill gärna att du kontaktar mig.

2015-10-29 @ 15:55:31
Madelene Sundström

Hej,

min mamma beställde hajsockor och följde ditt fantastiska mönster! Nu har hon beställt vanliga sockor och jag hittar inget bra mönster som beskriver hur man gör själva hälen på ett sätt som gör att jag förstår. Tänkte att du kanske vet något bra mönster för vanliga sockor. Jag vill veta hur man gör hälen och sen tar sig vidare. Tacksam för svar. /Madde

Svar: Oj:) har ingen aning om hur man egentligen virkar en häl:) Sorry
Livetipastell

2015-12-31 @ 11:16:56
Paola

Hej, har du några hajtofflor som du vill sälja. Jag älskar dem :-) Har stl. 39, eller kan jag beställa ett par? /Paola

Svar: Virkar ej på beställning
Livetipastell

2020-09-01 @ 09:21:13
Paola

Hej, jag försöker virka hajtofflorna men lyckas ej. Kan jag beställa ett par av er?

Svar: Virkat tyvärr ej på beställning
Livetipastell

2020-11-12 @ 07:14:02
Martin Mattsson

Hej. Skulle gärna vilja köpa ett par hajtofflir till min fru, hon skulle bli överlycklig. Mvh Martin

2021-08-08 @ 22:47:01
Jeanette S

Hej Söta❣ Tack för härligt å roligt mönster❣🙏🏼🙏🏼😍😍😍 Undrar dock: vad menar du när du säger att man kan "blocka" så att tänderna ser riktigt vassa ut... Hur gör du det...?🤔🤯🥰🥰🥰🥰
Kraaaaaam

2023-02-15 @ 00:27:11
Jeanette S

Hej Söta❣ Tack för härligt å roligt mönster❣🙏🏼🙏🏼😍😍😍 Undrar dock: vad menar du när du säger att man kan "blocka" så att tänderna ser riktigt vassa ut... Hur gör du det...?🤔🤯🥰🥰🥰🥰
Kraaaaaam

2023-02-15 @ 00:27:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0