Experiment...

... Decoupage på ljus. Verkar som om det inte är det mest intelliegenta man kan ge i present med tanke på att det kan brinna som tusan när ljuset når till servetten. Önskar ju min närhet värme utan brand.
 
(Vore dock kul att hitta medelvägen. Man kan ju som bekannt skriva ut allt man kan tänka sig på servetter man klistrar på A4 och skriver ut på datorn. Så ljusen går ju att göra högst personliga och trevliga.)
 
Men vad händer då med ett stort ljus tänkte jag. Lågan kommer ju inte nå till kanten. Detta ljus är 7cm i diameter.. Nu äre bara vänta och se. Troligen hela dagen:) Någon annan som vet svaret och har testat? Upplys mig!
 
 
 
 
Att döma av blicken på ugglorna så anar de vad som komma skall!
 
 
 
Såhär gjorde jag:
Skalade av överflödiga lager och använder bara det allra yttersta av mina uggleservetter. Sedan använder jag bakplåtspapper och strykjärn för att få fast servetten på ljuset.


Här kommer resultatet:
 
 
Det vart lite häftig låga medan ljuset brann förbi servetten. Inget farligt. Men lågan sköt 3ggr så högt som normalt. Servetten brinner i samma takt som ljuset.
 
 
Eftersom att blockljuset va bredare än lågan kunde smälta så påverkades inte servetten och ytterhöljet av stearinet mer än såhär som syns på bild. Så breda blockljus är att föredra! Blev tyvärr lite fult när ugglans huve "kapats". Men tänk om du hade satt fast tex ett notblad eller flera rosor kring ljuset- då hade det sett snyggt ut fortfarande:)?


Kommentarer
ScrapLinda

När du gör decoupage på ljus och ger bort, lämna gärna med en varningstext. Som vanligt ska man inte lämna ljus obevakade, gäller speciellt decoupage-ljus. Vanliga smala ljus skulle jag rekommendera att du inte gör på, eftersom lågan då är mycket närmare själva servetten. Men blockljus kan du lugnt göra på. Jag brukar montera motivet ganska långt ner, för att man ska kunna elda ljuset länge innan man börjar elda ner motivet. Det som kan hända är att en liten bit av motivet stiger från ljuset som en glödande flaga. Jag brukar alltid rekommendera att man - när motivet börjar resa sig från ljuset, när stearinet smälter undan bakom - skär ner motivet varje gång man släcker ljuset. På så vis finns inget papper som kan vika sig inåt mot lågan. Och som sagt, skär/riv bort allt överflödigt papper. Använd helst servetter och inte tjockare papper.

Jag *kan* ha varningstexten jag brukar skicka med i min scrapblogg, kika gärna in där: http://scraplinda.blogspot.se

Svar: Åh tack för toppensvar:) ! Ska ha detta i åtanke:)
Livetipastell

2013-10-04 @ 09:40:08
URL: http://scraplinda.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0