Favoritrecept...

... på kanelbullar med kardemumma:) Idag hälsade jag på hos en av mina goaste vänner. Eftersom minigolf inte passade iom så osäkert väder så blev det bullbak istället. Lea lekte under tiden på köksgolvet med kryddburkar och med den lurviga hunden.
Så gott! Och sååå värt all slit! :) Här kommer mitt favoritrecept som levererar varje gång!
 
 
Kanelbullar ca 45 st
Bullar:
150 g smör
5 dl 3% mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
1 tsk kardemumma
ca 13 dl mjöl
 
Fyllning:
100 g smör
1 dl socker
2 msk kanel
2 tsk vaniljsocker
 
Blanda till degen enligt alla konstens regler. Jäs 20-30 min under bakduk. Baka ut och fyll. Jäs igen i 30 min. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda 8-10 min i ugnen i ca 250 grader i mitten.
 
TIPS som underlättar och som gör bullen godare än godast!

- Blanda socker, salt och jäst i en bunke tills jästen smälter så slipper man stå och röra så länge med den fingervarma degvätskan sen. Socker och salt tillsammans med jäst smälter till en enda rinnande röra  -testa!
 
-märker du att jäsningen inte kommer igång ordentligt kanske det är skålen som kylt ner din degvätska/deg? Jag har ibland hällt upp varmt vatten i diskhon och lagt ner bunken i om inte jag kunnat uttnyttja spisens värme:) Jäst behöver lagom värme för att utvecklas.
 
- Haka inte upp dig på antal dl mjöl enligt receptet utan försök att baka med absolut så lite mjöl som möjligt. Desto mera mjöl desto torrare bulle! Under första jäsningen så kan man snåla rejält med mjölet, och sen vid utbakningen krävs sällan mer mjöl än bara för bordet och kaveln.
 
-Köp riktigt smör och använd fet mjölk: blir garanterat godast!
 
-Går alldeles utmärkt att använda torrjäst men då behöver du ha en mycket varmare degvätska än 37 grader. Satsa mellan 45-50 grader för att jäsningen ska komma igång ordentligt när du använder torrjäst. Jag brukar alltid ha det liggande hemma så slipper det vara den fällande faktorn -"äh, jag bakar inte... eftersom inte allt finns hemma". Jag brukar använda ugnstermometer. Jäsning och bakning är kemi!
 
- grädda inte längre än det behövs- blir saftigare bulle så. Tänk på att bullarna eftergräddas fortfarande efter att du tagit ut dem, särskilt om du låter dem svalna på plåten.
 
-om du gör dubbel sats bulldeg: Gör det i separata bunkar. Klart du gör dubbelt om inte trippelt!
 
- frys in i påsar så fort du fått bullarna färdiga och de svalnat av. Bullarna blir torra och tråkiga efter bara ett dygn... tyvärr...
 
-Be gubben ta all disk efter du är klar!
 
 
 


Kommentarer
Josefin

hade bullarna redan tagit slut! men det är klart, dom är ju riktigt mumsiga :)

Svar: Ja:) Råkat slinka ner allihop:)
Livetipastell

2013-06-24 @ 21:59:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0