Virka tomteluva / tomtemössa. Gratis mönster

Med inspiration från nätet gjorde jag min copy frihandsvirkad.  Vill du köpa detta exemplaret så kostar det 120kr inkl frakt.

 
 
 
 
Min mössa mäter 19cm i diameter. Passar min 11.5 månaders som har strl 74 i kläder. Huvudomfång 45cm.
 
Du behöver skönt & mjukt garn ca 100m/50g virknål 4. Jag använder Rustas "helen".
 
MÖSSA

Virkas runt runt..
 
Rött garn.
3lm slut till ring med sm.
2lm Gör 6hst i ringen.
hst hela varvet (6)
hst ett varv till (6)
öka i början och i mitten av varvet (8)
hst hela varvet (8)
öka i början och i mitten av varvet (10)
hst hela varvet (10)
hst hela varvet (10)
öka i början och i mitten av varvet (12)
hst hela varvet (12)
hst hela varvet (12)
öka i början och i mitten av varvet (14)
hst hela varvet (14)
hst hela varvet (14)
-öka i början och i mitten av varvet (16)
hst hela varvet (16)
hst hela varvet (16)
Öka i var 4e maska (20)
öka i var 5e maska (24)
öka i var 3je maska (32)
öka i var 4e maska (40)
öka i var 8e maska (45)
hst hela varvet (45)
hst hela varvet (45)
 
Slut varv med sm- klipp av tråd och byt till svart.

Gör 2lm och sedan öka var 9e maska (50)
hst hela varvet (50)
hst hela varvet (50)
 
ta av tråd och knyt fast rött igen
 
2lm hst i varje maska (50)
hst i varje maska (50)

sm. klipp av och fäst vitt garn istället.

sm hela varvet runt. (50)
hst i smygmaskorna varvet runt (50)
hst hela varvet (50)
hst hela varvet (50)

sm hela varvet. ta av garn och fäst alla lösa trådar.

GULDSPÄNNE
slut 16 lm till en ring med en sm.
virka 3fm sedan 3fm i samma maska upprepa 4ggr
sm

ta av tråd och fäst "spännet på mössans framsida (den fina sidan)
 
 
 
 
KLAR! Lycka till!
 
 
PS: Hittade tusan i mig ett engelskt mönster som är i stort liknande:) här kan du hitta andra storlekar också verkar det som. Hade ingen aning om att det fanns ett mönster när jag började på min:)
 


Kommentarer
Emelie

Vilken söt mössa! Och sötaste modellen också :)

Svar: klänningen som Pia köpt tänkte jag hon kunde ha på 1-års fotograferingen:) Den vita i de mörka bilderna:) Blir bra!
Livetipastell

2013-11-05 @ 19:31:21
URL: http://emeloj1.blogg.se
Pia

Helt klart sötaste modell och mössa :-)
Klart hon ska ha bra betalt! Ge henne allt hon vill ha :-)

Svar: Hon fick betalt i smörgåsrån och chorizoost:)
Livetipastell

2013-11-06 @ 07:37:08
Viktoria

Hoppas ante sover bra i kväll så ska jag ge mig på det där!

Svar: Lycka till! vill se resultatet sen hemligfia:)
Livetipastell

2013-11-06 @ 13:21:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0