Vad gör jag?

Jo.... Mina händer strejkar gärna när jag virkar hårt och smått. Med har ändå börjat på en bikiniöverdel (!) I bomull och nål 3.
Rätt poppis i sommar med virkat. Önskar ibland jag hade mer tålamod, tid och virkstyrka i fingrarna. Det är ju så roligt med egenvirkat:)
 
Lea har testat mig hela veckan. Såklart vägrar jag ge med mig och står stenhård fast. Men det är ju jobbigt ändå. Sara har sovit katastrofdåligt. Jag är därmed överlycklig att det är långhelg och jag får lite avlastning av maken.

Det Lea gör just nu är väl mest som alla barn gör. Hon är 2.5 år. Om jag säger sluta slå mot Sara med den där leksaken. Då funderar hon lite. Tittar på mig. Testar slå lite lösare. Tittar på mig igen och väntar in en reaktion.
I detta fall så tar jag ifrån henne leksaken (ev får hon en varning till att jag tar bort den om hon gör så igen) eller så får hon gå in på sitt rum en stund och ha tråkigt. Man ska inte få vara med och leka när man inte kan bete sig.
Men oftast blir det ännu tjatigare. Alltså tex att jag uttrycker mig likadant men använder orden "sluta slå så hårt". Och vad som är hårt måste därmed kompromissas fram med många upprepade test. Suck
 
 
Men jag tror starkt på linjen konsekvens och att inte backa på regler. Då behöver hon inte testa lika mycket. Desto tydligare jag är desto mindre krångel. Vill hon krångla så drabbas hon själv av det mer än jag (och även om det va tvärtom så skulle det vara värt krånglet). Försöker ge henne mycket eget ansvar för att kompensera alla regler som begränsar henne. Hon kan mycket själv och det är bra att låta henne träna utan att flåsa i nacken och tjata om detaljer. Om hon krockar in i någon på IcaMaxi med sin vagn för att hon inte sett sig för så lär hon sig av det. Istället för att jag ska undvika varje krock och få tjata hål i huvudet på båda oss och hon aldrig får uppleva en krock.
Lea går på pottan själv, klär av sig själv, packar saker när vi ska iväg, blandar sin egen oboy, rör i grytorna här hemma, drar till stolen och "diskar" själv vid diskbänken, städar sin egen röra, bestämmer vilka böcker hon vill läsa.

Inväntar med spänning på va nästa "fas" i utvecklingen blir.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0