Gör eget barnkök. Childrens kitchen DIY.

ÄNTLIGEN! Nu är Leas kök kaklat och färdigt! Eller det är Mosaik för att vara precis- men lika svårt å få upp som kakel (bitter amatör.... för det va svårt & dyrt!)
 
 
Detta är ingen how-to-guide. Utan har man frågor så svarar jag gärna på hur jag gjort alla detaljer. Det som gjorts är i korthet:
 
Fyndat en möbel och en liten hylla på loppis. Köpt en masonitskiva till bakstycke. Fyndat rostfri skål.
Plockat isär det som jag inte behövde av möbeln.
Sågat till bakstycke och ugnsdelar av masonit. Även sticksågat hål för vasken.
Monterat allt trä på plats med skruv.
Slipat och grundmålat med vit färg.
Målat med vit och rosa halvmatt lackfärg. (rosa är specialblandad av colorama för att matcha tyget under diskhon)
Bytt och satt handtag i vitt på lådor och ugn.
Satt mosaik med riktig mosaikfix och kakelfog.
Målat detaljer -spis & -ugn och satt fast vridknapparna. (spishäll och ugnslucka är i blank svart lackfärg)
Satt batteridriven LED-belysning under hyllan.
 
 
 
Ugnsluckan sitter med gångjärn och en kedja så den öppnas lätt men trillar inte tungt på någon barnfot.
Har satt magnetlås 1kg så att ugnen går att stänga med ett klick.
 
 
 
 
 
Mitt stora mål och det som jag också följt till 95% är att få det stabilt och hållbart så att det tål att lekas med läääänge och av många barn. Det enda som är "fusk" är att krokarna inte är fastskruvade utan kom med dubbelhäftande tejp.
 
Jag ville att detaljerna skulle avslöja att det är "hemmabyggt". Därför är induktionshällen målad med sina vita detaljer för fri hand & samma för hjärtat högst upp på bakstycket.
 
 
Lea uppskattar rekvisitan
 
 
 
 
 
Kostnadsmässigt så hamnar man på 1000-1500kr gissar jag. (ca 300 masaik mm + 400 färg + 300 möbel & trä). Det är vad denna storlekens kök kostar på IKEA- och för mig så va det viktigt med kvalité och att göra något unikt- HELT KLART VÄRT ARBETET!


Kommentarer
Micke

Riktigt snyggt! Och Lea verkar gillat :)

Svar: Tack:) Ja- allra bäst är ugnen och vridknapparna till den:)
Livetipastell

2014-07-05 @ 13:40:04
Emelie

SHIIIIT! Du milde va fint!

Svar: :) nästan så man vill byta ut sitt eget kök till detta:):)
Livetipastell

2014-07-06 @ 08:09:36
URL: http://emeloj1.blogg.se
V

Så sött kök o så söt liten tjej :) snart vill vi komma o leka med båda igen!

Svar: Bara å komma och stöka till:)
Livetipastell

2014-07-21 @ 17:54:57
Britt

Hej!
Ville bara säga att köket är jättefint :) Jag undrar var du har fått tag i vattenkranen?

Mvh Britt

Svar: Vattenkranen är en avklippt och avsågad snorkel som va svart:):) Sen är det en grå rördel som jag hittade nånstans som hörde till ett duschslangkitt:)
Så en svart snorkel och om man hittar något som påminner om rör typ på Biltema för att komplettera "kran-looken"
Livetipastell

2014-10-16 @ 16:08:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0