Krokodilmönstrad toffla + en liten beskrivning på denna

Jag gillar verkligen fluffigheten i crochodile stitch. Trodde det skulle vara svårare- men nu när jag mha YOUTUBE film förstått mig på mönstret så är det superkul att piffa upp toffelkanten med. Det är snyggt att göra "löven" i ett melerat garn med ganska långa färgfält.
 
Den lila tofflan och det vita i den andra är gjord med krok nr 4 och med Rustas garn "helen". 1 Toffla virkas i 3 separata delar som sedan sluts ihop med sm. Sulan är en del. Sidan är en del. Kant med crocodile stitch är en del. Den sista delen har jag lämnat öppen. Har varken tid eller lust att skriva mönster i text till det och det finns så bra material ute på hur man gör:) Så klicka på länken- ge det lite tid.
 
 
SULA strl 38-39

Med beige garn och nål 4.
 
V1 Gör 25lm. VÄND. Gör 15sm med start från 3:je lm från nålen räknat. 7fm. 3fm i sista luftmaskan.
VÄND 180grader fortsätt virka på andra sidan luftmaskremsan. 7fm. 15sm. Slut varvet med en sm.
 
Hjälp jag förstår inte!? Se hjälpavsnittet längst ner med bilder.

V2
  2fm i nästa 3 maskor. 17fm. 2 fm i nästa 9 maskor. 17fm. 2 fasta maskor i nästa 3 maskor.
 
V3 Gör 1lm. Gör 2fm i nästa 6 maskor. 5fm. 9 hst. 7 st. 2st i nästa 4 maskor. 3st i nästa 2 maskor. 2st i nästa 4 maskor. 7st. 9hst. 5fm. 2fm i nästa 6 maskor. Slut varvet med en sm.
 
V4 Gör 2 lm. hst varvet runt. Slut varvet med en sm.
 
Byt till valfri färg som du vill ha på sidan av tofflan
 
V5 Gör 2lm. hst varvet runt. Slut varvet med en sm.
 
V6 Detta varvet görs av i hst i bakre maskbågarna. Här ska totalt 12 minskningar göras. 6 minskningar vid tån och 6 minskningar vid hälen. Börja varvet med 2lm. Minskningarna görs genom att virka "1hst. 2hst tills. 1hst. 2hst tills.osv". Slut varvet med en sm.
 
Jag har placerat mina 12 minskningar här. På bildern har varv 6 avslutats.
 
Nu är du färdig med din sula!! Testa ännu en gång att den verkligen passar:)
 
SIDA
 
11lm
VÄND. Gör 10fm med start från 2lm från nålen. (10)
VÄND. 1lm. Gör 10fm i den borte maskbågen- SE BILD. (10) Upprepa detta totalt 57ggr
 
Här visar jag den "bortre maskbågen" var i fm görs. När man sen vänder för nästa varv så blir det såklart på varannan sida hela tiden- varför det blir resår i remsan.
 
Här är resårremsan med sina totalt 58 varv färdig. Denna blir din tofflas sida. Den virkas fast med smygmaskor och fördelas jämt över sulan.
 
Såhär- alltså virkas det även med sm fast till en "tub"- skarven kan du välja ha fram eller bak på sulan efter hur det estetiskt passar din smak.
 
Crochodile stitch- Kant

Sparat det svåraste till sist?  Ja kanske men när man väl kommer in i det så går det sedan undan. Det är mycket lättare än vad det verkar. Här till hjälp man man kika in sig på youtube klipp för att få se hur det görs. 
 
Hursom helst orkar jag inte skriva ut detta i text- då skulle jag aldrig få iväg möntret. Men gör 7-8 löv beroende på din fotstorlek. Detta görs 4 rader högt.
 
Virka ihop alla delar och sy åt hälen om tofflan har tendens att trilla av.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0