Prioriteringar...

Av flera olika orsaker så har jag den senaste tiden funderat över mina prioriteringar. Tänker då främst på mitt pysslande i relation till mammaledigheten.
 
"Längar tills jag får bli mammaledig... Då ska jag sy, virka och baka massor" - Ja. Man hinner mycket när man är mammaledig. Men visst hann man det innan också när man va babyfri och jobbade 100%.
 
 
Ibland känns mina prioriteringar lite "off". Ett exempel är när maken kommer hem och jag märker att hela dagen försvunnit i pyssel. Både jag och Lea går fortfarande i pyjamas och det finns ingen mat varken att äta eller att laga av och det ligger tvätt i högar och man snubblar över krafs på golven.
Oftast hinner jag dock klä mig, klä barnet, laga nån lunch, kanske ta en sväng förbi affären eller öppna föskolan och sen lite lagom pyssel på nån halvtimma sisådär när Lea sover.
 
Man är inte mammaledig för att ägna sin tid åt sin hobby. Man är mammaledig för att ägna sitt barn tid och hålla ordning på huset. Sen ska man såklart göra sådant som man trivs av.
 
Både tur och otur att min hobby ligger så nära området "hushåll" & "mamma". Tur för att bullarna jag hann baka idag och mössan jag virkade häromdan faktiskt kommer till användning. Otur för att man lätt rör ihop vad som är viktigt och inte.
 
En princip jag inte tänker ge upp i första taget är att försöka vara närvarande hos Lea i hennes lek här hemma. Ska förklara. Hon är nöjd och kan leka en timma för sig själv i vardagsrummet- under den tiden har jag 2 val. Att sitta och titta på TV, kolla på fejjan eller virka nått ELLER sitta på golvet och sätta ord på det hon leker just då. Lea tycker det är superkul när man härmar djurläten eller spelar boll med henne. Vill göra det där lilla extra för henne. Mitt mål är inte att slippa undan med så lite som möjligt. Tvärtom.
 
Likadant så är det stor skilland för mig att hinna baka bullar och även hinna diska jämfört med att hinna baka bullar och sen inte orka ta tag i disken som blir och lämna det till morgondagens stora förtret. Man ska både hinna pyssla och städa undan.... och allt det andra- balansen är svår.
Hur gör ni?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0