Sy förkläde till den stora bagaren och ett till den lilla hjälpredan

Underbart när man kan fynda tyg för en billig peng. Att handarbeta är verkligen inte billigt nuförtiden! Så från Röda Korsets galge ropade denna gardin till mig. 20kr är ingenting för flera kvadratmeter tyg! Sedan gick det snabbt från idé till verklighet. Här kommer en förenklad beskrivning på hur du syr ett förkläde:
 
Du behöver:
1. Ett snyggt tyg, ej i strechtyg. Alltså sådant tyg du har på vanliga gardiner eller lakan! Jag hittade mitt med en färdig volang och slapp därför sy den också, till det stora förklädet fick jag dessutom skarva ihop 2 bitar eftersom tyget inte räckte till den längden jag ville åt.
2. Symaskin med vit tråd. Du måste kunna sicksacksömn och raksömn:)
3. Knappar, rosetter eller andra dekorationer. Vitt tyg till band eller färdiga tygband för hals och rosett till midja.
4. Strykjärn och strykbräda underlättar!
5. Textilpenna. Jag köpte min på Panduro för under 100-lappen.
 
 
Gör såhär:
1. Klipp till de delar du behöver, ta hjälp av dig själv som modell eller ett redan färdigt förkläde. Tänk på att klippa allt 2cm extra runtom, eftersom det viks in för att få en snygg kant.
2. Sicksacka allt som skulle kunna frasa sig.
3. Stryk sedan in alla fula kanter som behöver sys till (se bild).
4. Sy sedan till alla bitar och fäst de vita "banden" där det passar.
5. Textilpennan sätter pricken över i:et. Den behöver torka i ett dygn och tål  sedan tvättas i 40 grader i tvättmaskin. (Den behöver inte strykas fast.)
6. Dekorera som du vill med knappar, spets eller sammetsband.
        

                                   KLART! Lycka till:)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetipastell.blogg.se

Pyssel, Bak och DIY .. Allt i pastell såklart!

RSS 2.0